RSS, Atom | Hledej (Šmudlo) :

“Tanec bez talentu,
pohyb bez síly,
nadsázka bez legrace”

Éra Honza Kovaříka, část 2.

19. červenec 2010, 11:46

Mexiko
Tato země se stala branou divadla do zemí Střední a Jižní Ameriky. Mexiko však bylo i branou do světa organizovaného zločinu. Honzy Kovaříka (včetně souboru) i jeho kumpána Jose Mezcala se totiž ujal pašerácký boss, ovládající pohoří Sierra Grande, Pepé Trotl Peyotle. Honza Kovařík si později posteskl: „Řídký vzduch, mexické holky, divoké tequilové pitky, drogy, honičky po horách s policií. A to jejich všudypřítomné chilli. Prý maňana. Takhle jsem si tedy klid pro divadelní práci nepředstavoval.“

Jižní Amerika
Od svých mexických hostitelů proto odchází. V jihoamerických státech, ve kterých posléze Honza Kovařík pobýval však všechno dopadá jinak, než jak by umělec Kovaříkova formátu potřeboval. Dráha zločinu ve službách umění již byla započata v Mexiku. A z tohoto nastartovaného byznysu již nebylo cesty zpět, a tak se po ní Honza Kovařík chtě nechtě vydává. K všeobecnému žalu odchází od souboru, který v zoufalství z odloučení od svého vůdce vytváří několik zásadních, byť ne příliš povedených, představení ze života Honzy Kovaříka. (Ferda mravenec a brouk Kovařík, Zavři oči, brouku, Ze života hmyzu, Jak jsem si koulel tu svou kuličku, Jako hrdobec biji o mříže, Brouci 3 – zkáza lodyhy, Brouci 4 – návrat smrtící krovky).

Jihoamerická zločinná dráha Honzy Kovaříka nepatří k nejsvětlejším úsekům dějin umění 20. století. Co všechno musel v tom proklatém věku tvůrce podstoupit, aby jeho dílo mělo právo na existenci? Do jakého bahna bylo nutné spadnout, aby mohla promluvit čistá krása uměleckého konání?? Jak bylo nutné se ponížit a potupit, aby vzniklo vytříbené dílo vysoké formy??? Zdrcující otázky, na které na tomto místě nebudeme odpovídat. Pro faktografickou úplnost uvedeme jen stručný výčet nejznámějších zločinů: vyloupení mnoha luxusních jachet v přístavech Cartagena, Caracas a Iquique. Specializace na přepadávání bohatých turistů na řece Amazonce. A největším prohřeškem proti děravému zákonu bylo přepadení přepychové zaoceánské lodi TitaniCon Tiki. Její kapitán, starý mořský vlk Tchoř Hej Rej Dál, po přepadení spáchal sebevraždu spolknutím ostré střelky z lodního kompasu.

Káša Kouřilů

lachtaní divadlo | > Éra Honza Kovaříka, část 2.

Komentář

 

Kde jsi: divadlo > Éra Honza Kovaříka, část 2.


http://www.zubr.info vyrobeno lexislavem | strojovna TXP,960.gs | ilustrace Bára Herchlová